Ko smo leta 2010 s prijatelji zaključevali z žurom za tisto noč na glasbenem festivalu v domačem mestu, je odhod domov izgledal približno tako, kot na spodnji sliki levo.
In veste kaj? Takrat se mi prizori s plastiko zasutega prizorišča niso zdeli nič posebnega, bila sem jih namreč navajena. Obiskovalci festivalov smo normalizirali dejstvo, da drugače pač ne gre. Danes so prizori ob koncu festivalov večinoma k sreči popolnoma drugačni. Imamo namreč kar nekaj ponudnikov ponovne uporabe, Slovenci pa boljše mišljenje kar se tiče odpadkov na dogodkih.
Tokrat predstavljamo povzetek pogovorov z Žanom Kavčičem, predstavnikom logaškega Ekozarčka in Eduard Kalčićem, predstavnikom hrvaškega CupUpa. Podjetji nudita celoten servis pralnih kozarcev, posode in pribora za različne deležnike, predvsem sta dejavni na dogodkih v Sloveniji in na Hrvaškem.
Začetki Ekozarčka segajo v leto 2018. Ekipa je pred tem tudi sama organizirala dogodke in vedno bolj ugotavljala problematiko plastike za enkratno uporabo na dogodkih. CupUp je z dejavnostjo pričel leta 2015. Tudi oni so opazili problem plastike za enkratno uporabo na dogodkih ter združili moči s prijatelji, ki so imeli podjetje za proizvodnjo embalaže za večkratno uporabo.
Obe podjetji izpostavljata podobne prednosti ponovne uporabe: poleg drastičnega znižanja količine odpadkov na dogodku (in s tem povezanih stroškov ter čiščenja) tudi zadovoljstvo obiskovalcev, ki cenijo trud organizatorjev in boljšo uporabniško izkušnjo. Eduard izpostavlja tudi personalizacijo kozarčkov, ki so lahko pomemben del marketinških sporočil podjetja.
V Ekozarčku vsem organizatorjem dogodkov, ki bi želeli zmanjšati količino odpadkov, svetujejo, da kozarčke za prvič najamejo. Eduard v primeru morebitnih dvomov svetuje, da storitev najprej preizkusijo na manjšem dogodku, ki je lahko učni poligon za kasneje. Čeprav razlogov za skrb ni – po besedah Žana se še nihče izmed organizatorjev, ki se je odločil za kozarce za ponovno uporabo, ni vrnil na tiste za enkratno uporabo.
Glede na tip in trajanje dogodka (predvideno število obiskovalcev, količina naročene pijače, števila šankov) v podjetjih ocenijo, koliko kozarcev potrebujejo za posamezen dogodek. Eduard pravi, da boljše vhodne podatke, kot jim organizator da, lažje ocenijo točno količino, vedno pa dajo še določen odstotek kozarcev za rezervo. Žan pravi, da se jim v praksi še nikoli ni zgodilo, da bi kozarcev zmanjkalo. Zaradi lažje logistike pri Ekozarčku organizatorjem svetujejo, da se odločijo za 2 velikosti kozarcev (npr. 0,3 in 0,5 L), pri čemer so lahko kozarci za alkoholne in nealkoholne pijače enaki, primerni so tudi za tople napitke. CupUp je kozarce za tople napitke preizkusil na Adventu v Zagrebu, Ekozarček pa v Velenju. Če je vaš dogodek bolj svečan, si lahko pri obeh podjetjih izposodite tudi premium kozarce različnih velikosti in oblik.
Obe podjetji imata v ponudbi pralne krožnike, posode in pribor. Verjamemo, da je ta novica še koga tako razveselila kot nas. Na dogodkih, kjer uvajamo zero waste ukrepe, nam že zelo dolgo sivi lase pestrost različnih izdelkov in materialov, zaradi česar je včasih skoraj nemogoče vedeti, kam odložiti določen izdelek, ponovna uporaba pa vse izzive elegantno reši. CupUp ponuja tudi povratne lončke za kavo na poti.
V podjetjih sledijo strogim higienskim standardom, s čimer zagotovijo varnost uporabe izdelkov. Vsi strojno oprani kozarci prispejo na dogodek v zaplombiranih škatlah, gostincem pa svetujejo, da v skladu s pravili vsak kozarec natočijo samo enkrat. Po dogodku Ekozarček kozarce ponovno opere in vizualno pregleda, s čimer izločijo obrabljene kozarce. Podobno CupUp pravi, da morebitne kontaminacije in težave rešujejo z dodatnim postopkom in sortiranjem.
Za večjo stopnjo vračanja kozarcev (torej da jih obiskovalci čim manj odnesejo domov in s tem zadostitev pogoju čim več ciklov uporabe posameznega izdelka, ki je eden ključnih okoljskih kazalnikov ponovne uporabe) v podjetjih svetujejo uvedbo kavcije, ki smo se je Slovenci menda že dobro navadili. Končna odločitev je seveda odvisna od organizatorja dogodka in gostinca, a običajno se odločijo za višino kavcije v višini 2 eur na kozarec.
Ne pozabite pa tudi na izdatno komuniciranje pred in na dogodku, tako z organizacijsko ekipo in gostinci, kot z obiskovalci. Obe podjetji sta v ta namen pripravili promocijski material za gostince in obiskovalce. Še nekdo se strinja z našo mantro, da komuniciranja ni nikoli preveč.
Če vas v zvezi s ponovno uporabo na dogodkih mučijo še kakšni izzivi, se obrnite na CupUp, Ekozarček ali na nas. Letos bomo v sklopu projekta Enkrat ni nobenkrat (ENIE) izdali tudi podrobne smernice za uveljavljanje sistemov ponovne uporabe na ravni občin in turističnih ponudnikov, izvedli pa tudi cel kup drugih aktivnosti za spodbujanje ponovne uporabe. Pocukajte nas, če vas zanima več.
80 % ljudi razmišlja samo o težavah. Treba se je samo odločiti in začeti! – Hvala Eduard za motivacijsko misel za konec tega prispevka.
Piše: Barbara Kirn
Z nadaljno uporabo te spletne strani se strinjate z uporabo neužitnih piškotkov. Več informacij
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.